Inloggning för Viessmann-partners

Fråga om rådgivning nu
Privat Branschproffs

Vanliga frågor om ViCare-appen

Ladda ner ViCare-appen
Kuber med bokstäverna FAQ
© 35mmf2 / Shutterstock.com

Hur fungerar ViCare-appen? Vad kan jag göra med den och vilka funktioner har den? Hur installerar jag appen på rätt sätt? Du hittar svaren nedan, tillsammans med användbar information om de vanligaste frågorna om ViCare-appen.

Kompatibilitet

Den kompletta listan över värmesystem är indelad i två kategorier, beroende på om systemet har en inbyggd WiFi-modul eller inte. Nyare Viessmann-enheter med inbyggt WLAN (så kallade "One Base"-system) kan anslutas direkt till Viessmann-molnet och styras via ViCare-appen. Äldre enheter kräver en Viessmann Vitoconnect internetgateway. Kontakta din värmeingenjör om du är osäker på vilken lösning som är rätt.

Nedan följer en lista över värmesystem av äldre generation som fungerar med ViCare-enheter i kombination med en Viessmann Vitoconnect OPTO2:

Vitocal

  • Vitocal 200-S, typ: WO1A, WO1B, WO1C
  • Vitocal 222, typ: WO1A, WO1B
  • Vitocal 222-G, typ: WO1C
  • Vitocal 222-S, typ: WO1C
  • Vitocal 242-G, typ: WO1A, WO1B, WO1C
  • Vitocal 242-S, typ: WO1C
  • Vitocal 333, typ: WO1A, WO1B
  • Vitocal 333-G, typ: WO1C
  • Vitocal 343-G, typ: WO1A, WO1B, WO1C
  • Vitocal 3xx-A, typ: WO1A, WO1B
  • Vitocal xxx-A, typ: WO1C
  • Vitocal xxx-G, typ: WO1C

Vitocrossal

  • Vitocrossal 300, typ: HO1A, KW6B
  • Vitocrossal 300, modell: CU3A, typ: KW6B

Vitodens

  • Vitodens 200, typ: HO1B, HO2B, HO2C
  • Vitodens 200-W, typ: HO1, HO1A, HO1B
  • Vitodens 222-F, typ: HO1A, HO1B
  • Vitodens 242-F, typ: HO1A, HO1B
  • Vitodens 2xx-F, modell: B2HA, B2KA, B2LA, B2TA, B2SA, typ: HO1B
  • Vitodens 2xx-W, modell: B2HA, B2KA, B2LA, B2TA, B2SA, typ: HO1B
  • Vitodens 300-W, typ: HO1, HO1A, HO1B, HO1C, HO2B, HO2C
  • Vitodens 333-F, typ: HO1, HO1A, HO1B, HO1C, HO2B, HO2C
  • Vitodens 343-F, typ: HO1A, HO1B, HO1C, HO2B, HO2C

Vitola

  • Vitola 100, typ: KW1, KW2
  • Vitola 200, typ: KO1B

Vitoladens

  • Vitoladens 300-C, typ: HO1A, HO1B, KW6B
  • Vitoladens 300-T, typ: KO1B
  • Vitoladens 300-W, typ: HO1, HO1B
  • Vitoladens 333-F, typ: HO1A, HO1B

Vitoligno

  • Vitoligno 200-S Ecotronic v2.03+
  • Vitoligno 250-F Ecotronic v2.00+
  • Vitoligno 250-S Ekotronik v2.00+
  • Vitoligno 300-C Ecotronic v2.12+
  • Vitoligno 300-H Ecotronic
  • Vitoligno 300-S Ecotronic v2.04+
  • Vitoligno 300-P, typ: F01

Vitorondens

  • Vitorondens 200-T, typ: KO2B
  • Vitorondens 222-F, typ: KO2B

Andra

  • Vitocaldens 222-F, typ: WO1C
  • Vitogas 200-F, typ: KO1B, KO2B
  • Vitopend 200-W, typ: HO1, HO1A, HO1B
  • Vitoplus 300, typ: HO1
  • Vitosolar 300-F, typ: HO1C
  • Vitosorp 200-F

Installation och registrering

Följ stegen nedan för att ansluta din Viessmann-produkt till ViCare-appen:

1.    Installera Vitoconnect.
2.    Ladda ner ViCare-appen (iOS / Android).
3.    Anslut Vitoconnect till styrenheten.
4.   Anslut Vitoconnect till elnätet.
5.    Följ instruktionerna i ViCare-appen.

För att registrera dig måste du skapa ett användarkonto i appen under ”Skapa nytt konto”.  För att Vitoconnect ska kunna tilldelas detta konto ska du skanna QR-koden eller ange tillverkningsdata och ID.  Följande uppgifter används för kontot:

  • För- och efternamn
  • Adress
  • Telefonnummer

Du måste också ange värmeanläggningens plats om det skiljer sig från din adress.  Dessa uppgifter hjälper installatören att hitta din adress efter att tjänsten har godkänts.  Slutligen bör du acceptera Dataskydds- och Användarvillkoren för att slutföra processen.  Om du har följt dessa steg ska både Vitoconnect och ViCare-appen konfigurerats korrekt.Du måste också ange platsen för ditt värmesystem om den skiljer sig från din adress. Denna information hjälper entreprenören att hitta din exakta adress efter serviceavstängningen. Slutligen bör du acceptera sekretesspolicyn och användarvillkoren för att slutföra processen. Du har nu konfigurerat ViCare-appen.

ViCare-appen kan laddas ner från App Store eller Google Play Store.  Se till att operativsystemets version uppfyller minimikraven för appen.

    ViCare-appen är en app utvecklad för ett mobiloperativsystem.  En version för PC eller Mac är för närvarande inte tillgänglig.

    Vitoconnect-modulen  kan enkelt registreras via Plug & Play.  Allt du behöver göra är att skanna den medföljande QR-koden med din smartphone.  Innan du gör detta bör kontrollenheten Vitoconnect och Vitotronic på värmeprodukten anslutas till el och internet med hjälp av kabeln som ingår i leveransen.  Vitoconnect är ansluten till kontot i ViCare-appen via koden.  Det är därför viktigt att du laddar ner appen och skapar ett användarkonto där.

    I det fallet laddar du bara ner ViCare-appen till den nya telefonen.  Logga sedan in med din e-postadress och lösenord.  En ny registrering eller ominstallation är inte nödvändig.  Allt du behöver göra är att logga in och du kan sedan fortsätta använda tjänsterna i ViCare-appen.

    Av säkerhetsskäl är Vitoconnect alltid kopplad permanent till styrningen av motsvarande värmesystem.  Om du väljer att köpa en ny Viessmann-värmeprodukt måste Vitoconnect först återställas.  För att göra detta skickar du ett e-postmeddelande till följande adress:  td@viessmann.com.  Skicka e-postmeddelandet från den e-postadress som du registrerade din Vitoconnect med.  Du måste sedan installera Vitoconnect och ansluta den till det nya värmesystemet.

    QR-koden finns också i Vitoconnect-huset, direkt på kretskortet.  Koppla bort strömmen och USB-kabeln från Vitoconnect och ta bort kåpan.  Det bästa sättet att göra detta är att dra fodralet mot dig längst ner och sedan lyfta av det.  För detaljerad information, se installationsmanualen för Vitoconnect och  PDF-filen "Idrifttagning".

    ViCare-appen skickar en notis i din smartphone när uppdateringar är tillgängliga.  Du måste sedan bekräfta detta meddelande och sedan ladda ner och installera uppdateringarna.  Med rätt inställningar på din smartphone laddas också uppdateringar ner automatiskt.

    Diverse tillägg kommer med uppdateringarna för appen.  Det är därför lämpligt att hålla den uppdaterad.  Med uppdateringen kommer också information om vad som är nytt och vad som har förändrats.

    Ladda ner ViCare-appen

    Gör din uppvärmning smart med ViCare. Njut av perfekt värme och tryggheten som kommer med att veta vad som händer.

    Anslutningsmöjligheter

    Det finns ett antal fördelar med att ansluta ditt värmesystem från Viessmann till internet, styra det med ViCare-appen och se dina förbrukningsdata.

    • Komfort
    • Uppdateringar
    • Säkerhet
    • Garanti

    När du har anslutit ditt värmesystem har du dessutom möjlighet att förlänga din garanti från två till fem år. För att säkerställa att garantiförlängningen förblir giltig måste ditt värmesystem vara online och anslutet under hela perioden.

    Läs nedan för att ta reda på mer om uppkoppling i ditt hem och ditt Viessmann-system.

    1. Ladda ner ViCare-appen till din iOS- eller Android-enhet.
    2. Skapa ditt ViCare-konto.
    3. Skanna QR-koden för din värmeapparat.

    Tips: Se till att du anger rätt e-postadress för att logga in på ViCare-appen och uppdatera ditt lösenord minst var sjätte månad.

    • WiFi-routern måste skyddas av ett tillräckligt säkert WPA2-lösenord, som måste vara minst 8 och max. 63 tecken långt.
    • Se till att WiFi-routern alltid har den senaste firmware-uppdateringen.
    • Anslutningen mellan värmegeneratorn och WiFi-routern får inte vara okrypterad.
    • Använd en internetanslutning med hög tillgänglighet, helst med fast pris (utan tids- eller datavolymsbegränsningar).
    • Frekvensen på din WiFi-signal bör vara 2,4 GHz för bästa anslutning.
    • DHCP (dynamisk IP-adressering) måste vara aktiverad.

    Routing- och säkerhetsparametrar måste ställas in i IP-nätverket (LAN).

    • Aktivera följande portar för direkt utgående anslutningar:
      • Port 80
      • Port 123
      • Port 443
      • Port 8883

    Observera: Om du inte är bekant med den här processen kan det vara bra att kontakta en IT-expert som kan hjälpa dig med installationen.

    • Kontrollera att du har en stabil internetanslutning från din internetleverantör.
    • Om du nyligen har bytt leverantör och/eller router ska du återställa anslutningen.
    • Kontrollera signalstyrkan i ViCare-appen (Inställningar -> Enheter -> Kommunikationsmodul)
    • Om du har en äldre generation av Viessmann värmeapparater med den externa kommunikationsmodulen Vitoconnect, försök att placera den på en plats med starkare signal. Om du behöver para ihop enheterna igen, bläddra ner till avsnittet "Vitoconnect-parning"
    • I området "Meddelanden" i ViCare kan du kontrollera om Viessmann för närvarande utför underhållsarbete eller om systemet återställs efter ett tillfälligt avbrott.
    • Om dessa tips inte hjälper eller om signalstyrkan är mycket låg ska du starta om din kommunikationsmodul. Du kan utföra omstarten via Inställningar > Enheter > Kommunikationsmodul.
    • Om routern är placerad en bit från värmesystemet är det möjligt att installera en WiFi-signalförstärkare i hemmet
    • Om du har individuell rumsreglering kan du installera en ViCare repeater för att förbättra kommunikationen mellan enheterna.

    Följ dessa steg för att återansluta appen till Vitoconnect:

    1. Tryck först på återställningsknappen på Vitoconnect i några sekunder.
    2. Uppdatera dina WiFi-inställningar i ViCare-appen: Inställningar > Enheter > Kommunikationsmodul > Nätverksinställningar
    3. Appen frågar efter serienumret. Detta anger du enklast genom att skanna QR-koden som medföljer din Vitoconnect.
    4. Applikationen är nu klar för användning.

    Drift och funktion

    All information om funktioner och användningen av ViCare-appen finns på  ViCare App-sidan  eller hos din lokala Viessmann-specialist.

      

    Förutom temperaturen för värmekretsarna kan du få information om varmvatten och utomhustemperaturer.  All information finns tydligt på en sida.  Dessutom kan du se de olika uppvärmningslägena.

    Tidsprogrammet visas som en kalender med en klocka och när du är hemma med ett litet hus.

    Mer information finns på Viessmanns ViCare-appsida.

    Du kan använda ViCare-appen för att ställa in både komfort- och partyläge.  På detta sätt kan du matcha efterfrågan och prestanda därefter.  Valet av dessa alternativ är tillgängligt för både Android- och iOS-enheter.

    Dock kan ekonomiläget endast ställas in om styrningen av värmesystemet också möjliggör denna funktion.  Annars kan du inte göra dessa inställningar via appen.

    Fel och felmeddelanden

    Om ViCare-appen inte upprättar en anslutning till värmesystemet måste anslutningskabeln mellan Vitoconnect och styrenheten först kontrolleras.  Du bör också se till att du har en internetanslutning.

    Stäng appen helt.  Med en Apple-produkt måste du dubbelklicka på hemknappen och dra applikationen uppåt.  Därefter bör du starta om appen.  Nu ska ViCare-appen fungera igen.  För att vara säker kontrollera också  om uppdateringar är tillgängliga för ViCare på  App Store  respektive  Play Store  .  Du bör också se till att ditt operativsystem uppfyller minimikraven: iOS 10.3 och Android 4.4.

    Kontakta support om problemet upprepas i appen: vicare-service@viessmann.com.  I händelse av problem  med värmesystemet bör du kontakta en av Viessmann-specialist eller din lokala installatör.

    ViCare-appen visar endast utetemperaturen om värmestyrningen också har den här funktionen.  Detta innebär att utomhustemperaturen endast är tillgänglig om värmesystemet är utetemperaturkompenserat och utrustat med en utegivare.

    Framledningstemperaturen ingår för närvarande inte i ViCare-appens funktionalitet.

    Du hittar pannans temperatur under menyalternativet "Inställningar" och sedan under "Enhetsstatus".  Pannans temperatur visas för alla olje- och gasuppvärmningssystem.

    På ViCare-appens startskärm finns funktionen ”Glömt lösenord”.  Ange e-postadressen du använde för att registrera dig.  Du får då ett e-postmeddelande där du kan välja ett nytt lösenord.

    Kontrollera först installationen av Vitoconnect.  Det får inte finnas några metallföremål mellan WLAN-routern och Vitoconnect, till exempel själva värmeenheten, annars kan data inte överföras korrekt.  Kontrollera sedan placeringen av själva routern. Samtidigt kan du också kontrollera alla anslutningskablar.  

    Om båda dessa inte lyckas kan du installera en WiFi-repeater för att förstärka din WiFi-signal.  Då bör det finnas en stabil anslutning mellan smarttelefonen och Vitoconnect.

    Den faktiska temperaturen visas endast om appen också har data från värmesystemet.  Värmeenheten måste vara utrustad med en sådan funktion.  Om du inte har installerat en rumsgivare som exempelvis en fjärrkontroll finns det ingen data tillgänglig och “--” visas.

    Integritet

    Vi är ett företag med mer än 100 års historia och de högsta kvalitetsstandarderna. Vi ser oss själva som en pålitlig partner i våra kunders liv. Transparent hantering av dina uppgifter är en central del av denna tillförlitlighet.

    • Säkerhet: Vi ser ständigt över våra system för att säkerställa den högsta nivån av datasäkerhet för våra användare. Vi arbetar i enlighet med GDPR och våra datakommunikationssystem är VDE-certifierade.

    • Servrar: Våra servrar är placerade i EU. Dina uppgifter behandlas konfidentiellt och kommer endast att vara tillgängliga för dig och, i förekommande fall, din handelspartner om du har gjort en beställning av en onlinetjänst hos dem.

    • Kvalitet: Våra höga Viessmann-standarder gäller även för våra digitala produkter. Dessutom följer vi alltid branschens bästa praxis.

    Var kan jag hitta Viessmanns juridiska meddelande?

    Du kan när som helst läsa vårt juridiska meddelande här:

    Har du inte hittat svaret på din fråga?