Inloggning för Viessmann-partners

Fråga om rådgivning nu
Privat Branschproffs
ViGuide-app
ViGuide-app

Service-app för handelspartners

Fjärrövervaka alla dina kunders system var du än befinner dig. Som det centrala kontrollverktyget är ViGuide en viktig del av din verktygslåda.

Fjärrövervakning
Omedelbar åtgärd
Webbapplikation eller app
Kartvy som hjälper dig att planera din rutt


Med ViGuide får du snabbt och enkelt kontakt med dina kunder

Övervaka dina onlineinstallationer på distans och ta itu med problem så snart de uppstår. Som webbapplikation och mobilapp är ViGuide tillgängligt var som helst, när som helst och på de flesta enheter utan att behöva uppdateras.

Med den kan du utföra en rad viktiga uppgifter mer effektivt, utöka din portfölj av kundtjänster och öka kundnöjdheten. Allt du behöver är ett värmesystem med en ansluten gateway (Vitoconnect Viessmann One Base) och en kund som använder ViCare smartphone-app.

Dina kunder kan vara säkra på att du alltid kan hålla ett öga på deras anläggning, ser till att den fungerar perfekt och snabbt kan åtgärda eventuella problem, i vissa fall till och med innan de uppstår.

Fungerar på distans och på plats. Fungerar på många mobila enheter. Fungerar i alla användningsfall. Programvara som växer i takt med din verksamhet.

Allt detta gör ViGuide till ditt främsta verktyg för onlinetjänster!

Paketen

ViGuide lägger kraften med data i dina händer så att du kan göra mer med mindre. Utöka dina möjligheter utöver grundläggande övervakning, kontroll och felsökning med de nya Plus- och Pro-paketen.

Besök viguide.viessmann.com för en komplett lista över tillgängliga funktioner.

Bilden visar skärmen för permanent inspektion i ViGuide på en bärbar dator.

Gratis driftsättning, byte av reservdelar, fjärrövervakning och basstyrning för alla dina anslutna värmesystem.

Engångspaketet ger datadrivna insikter som hjälper dig att snabbt diagnostisera och åtgärda problem när de uppstår, både på distans och på plats.

Årligt, rikstäckande service- och underhållspaket som hjälper dig att identifiera problem innan de uppstår och ger tips för att optimera systemets prestanda.

Dashboard och fjärrövervakning

Bilden visar ViGuides översiktsskärm, som visar "God morgon, herr Müller".
  • Nu har du alltid en överblick över dina kunders installationsförlopp. ViGuide talar om för dig vad som fungerar som det ska och vilka system som har fel som måste åtgärdas. Klicka på ett värmesystem för att välja det och se all relevant information om kund och system.
  • I administrationsområdet kan du lägga till och ta bort installatörer och hantera dina kontoinställningar.
  • Med App Switcher kan du snabbt hoppa till de Viessmann-appar som du använder mest, t.ex. onlinebeställningssystemet PartnerShop, reservdelsappen eller ViBooks för installationshandböcker och annan produktdokumentation.
  • ViGuide ger dig och dina medarbetare tillgång till allt Viessmann-utbildningsinnehåll och kurser på onlineplattformen Learning Space.
Bilden visar den snabba översiktsskärmen för ViGuide.
  • All viktig systeminformation är lätt att hitta. Detta inkluderar: Kundens namn och kontaktuppgifter, värmesystemets typ och modell, driftstatus, serienummer och gateway-nummer. Alla dessa uppgifter har du direkt till hands.
  • ViGuide rapporterar även annan information som brännarstatus, drifttid, antal starter, utetemperatur, pannvattentemperatur och WiFi-signalstyrka.
  • I den mån det finns tillgängligt för systemet beräknar ViGuide även gas- och elförbrukning samt solvärmedata.
Bilden visar skärmen "värmekrets" i ViGuide för fjärrstyrd ändring av systeminställningar.
  • Med ViGuide kan du ändra ett antal inställningar i din kunds värmesystem på distans:
  • Individuella värmekretsar (t.ex. parametrar för värmekurva), inställda temperaturer för varmvattenberedning och värmescheman efter dag och tid.
  • För att lösa anslutningsproblem med någon typ av gateway (t.ex. Opto, OpenTherm eller Viessmann värmesystem med Viessmann One Base), starta om gatewayen.
  • Om din kund inte är hemma under en längre tid kan du växla systemet till semesterprogrammet för reducerad drift.
Bilden visar skärmen "Händelselogg" i ViGuide.
  • Se detaljer om varje fel och hämta en beskrivning av orsaken och de åtgärder som Viessmann rekommenderar.
  • Se en historik över systemhändelser med information om vem som gjorde ändringarna och när.
  • En direktlänk till appen för reservdelar (ET) gör att du kan beställa exakt de delar du behöver för att slutföra jobbet.
  • Viessmann gör det också enklare för dina kunder att utföra underhållsarbete och undvika problem innan de uppstår. Beställ de delar du behöver för att slutföra underhållet med bara ett klick. Din beställning innehåller alla delar du behöver för det aktuella värmesystemet - du behöver inte leta efter delar i onödan och riskerar att glömma en viktig komponent.
Bilden visar kartvyn för ViGuide med kundernas system för att underlätta ruttplaneringen.

Har du hand om flera kunder som är utspridda över ett större område? Vill du ha en geografisk översikt över alla system i ditt område? Kartvyn hjälper dig att planera de mest effektiva vägarna mellan kunderna. Om du vill ha mer information om ett system och se dess status klickar du bara på det på kartan.

Mobil app

Mobilappen ViGuide finns tillgänglig för både iOS- och Android-enheter. Med hjälp av den kan ni som partner även i fortsättningen driftsätta ett värmesystem från Viessmann med Viessmann One Base. Detta inkluderar Vitocal värmepumpar, Vitocharge batterilagring, ventilationssystem och kombinationer av dessa enheter. Dessutom kommer ni att kunna utföra andra viktiga uppgifter:

  • Ta ett värmesystem online
  • Driftsättning av ViCare-komponenter
  • Utföra guidat utbyte av delar
  • Övervakning av alla online-system
Bilden visar ViGuide-inloggningen på en smartphone
Bilden visar den mobila vyn för installation via ViGuide
Bilden visar den mobila vyn för val av enhet via ViGuide
Bilden visar den mobila vyn för övervakning via ViGuide

Ladda ner ViGuide-appen

Finns för iOS och Android.

Smarta komponenter för hemmet

Du har tagit din kunds värmesystem online antingen med en Vitoconnect Gateway eller med en ny Viessmann-panna med den elektroniska plattformen Viessmann One Base. Din kund använder ViCare för att styra sin centralvärme och varmvattenberedning och vill att du, som deras instalatör, fjärrövervakar dessa med hjälp av ViGuide. Vad händer nu? Med Viessmanns Smarta hem system, som består av en rumsgivare och smata termostater, kan husägare styra temperaturen i enskilda rum där komponenterna är installerade. Med ViGuide kan du hjälpa dem att göra rumsinställningarna och driftsätta enheterna.

Bilden visar ViCare Smart Home-komponenterna: ViCare smartphone-app, ViCare termostatisk radiatorventil och Vitoconnect.

Systemkrav

Internet

  • Internetanslutning
  • Webbläsare (vi rekommenderar Chrome, Safari eller Firefox)
  • Inget stöd för IE

Mobil

  • Smartphone eller surfplatta med iOS v14.0 och senare
  • Smartphone eller surfplatta med Android v5.0 och senare (för reservdelsersättning 7.0 och senare)